*Γράφει ο Κώστας Κουκουβίνος, διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Χαλκίδας
Πρόσφατα δέχτηκα στο γραφείο μου, την επίσκεψη δύο μαθητών Γυμνασίου που επιθυμούσαν να τους ενημερώσω για τα αίτια και τις συνέπειες των τροχαίων συμβάντων, ώστε να χρησιμοποιήσουν τα στοιχεία για εργασία που εκπονούσαν με θέμα την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή αγωγή.
Στην συζήτηση που είχα μαζί τους διέκρινα ότι οι νέες γενιές έχουν σαφώς διαφορετικές αντιλήψεις για την οδική συμπεριφορά. Είδα παιδιά με ευρωπαϊκή νοοτροπία και σκέψη που μου έδωσαν την αφορμή να καταγράψω τις παρακάτω σκέψεις και απόψεις μου.
Η ψήφιση του Νόμου 4530/2018 που τροποποίησε και συμπλήρωσε τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, αποκάλυψε σε όλο της το μεγαλείο την κακή νοοτροπία και αντίληψη, που συνεχίζει να επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους.
Μέχρι πρόσφατα οι δικαιολογίες που άκουγαν οι τροχονόμοι από τους παραβάτες οδηγούς είχαν να κάνουν με την χρόνια οικονομική κρίση, την ανεργία, τα χαμηλά εισοδήματα, την φορολογία που δεν τους επέτρεπε να αποπληρώσουν τα πρόστιμα που τους επιβάλλονταν.
Μετά την ψήφιση του νέου Νόμου, τον μηδενισμό των προστίμων και την επιβολή μόνο διοικητικών κυρώσεων (αφαίρεση άδειας ικανότητας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας) για την χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, για την μη χρήση κράνους ασφαλείας, για την μη χρήση ζώνης ασφαλείας, για την μη χρήση παιδικών καθισμάτων κ.α., «εφευρέθηκαν» καινούριες δικαιολογίες. Οι παραβάτες πλέον επικαλούνται την ασθένεια συγγενικού τους προσώπου και την ανάγκη μεταφοράς του σε γιατρούς, νοσοκομεία κ.λ.π.
Και το ερώτημα που τίθεται: Αφού έχουμε τη διάνοια και την ευστροφία ως λαός να σκεφτούμε κάθε είδους πειστικές δικαιολογίες για να καταφέρουμε να κερδίσουμε την επιείκεια, γιατί δεν κάνουμε το ίδιο στην κατεύθυνση αλλαγής της κάκιστης νοοτροπίας μας; Γιατί δεν θέλουμε να γίνουμε υπεύθυνοι στην οδική μας συμπεριφορά; Γιατί δεν θέλουμε να αποκτήσουμε ευρωπαϊκή νοοτροπία;
Σίγουρα γίνονται από πολλούς φιλότιμες και σημαντικές προσπάθειες στη βελτίωση του επιπέδου της οδικής μας συμπεριφοράς, όπως ενημερωτικές εκδηλώσεις σε σχολεία ή η εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής, ώστε η νέα γενιά να αποκτήσει μια ορθή οδική νοοτροπία. Τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά και είναι βέβαιο ότι θα φανούν τα επόμενα χρόνια. Είναι όμως αρκετό;
Πως θα πειστεί και θα αλλάξει νοοτροπία η μητέρα που μιλά στο κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση, ενώ μεταφέρει τα ανήλικα παιδιά της στο μπροστινό κάθισμα χωρίς μέσα συγκράτησης (παιδικά καθίσματα – ζώνες ασφαλείας);
Πως θα πειστεί και θα αλλάξει νοοτροπία ο πατέρας που πριν μερικά χρόνια έχασε το ανήλικο τέκνο του σε τροχαίο ατύχημα και συνεχίζει να παραβιάζει συστηματικά τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας;
Πως θα πειστεί και θα αλλάξει νοοτροπία ο «επαγγελματίας» οδηγός που μεταφέρει παιδιά σε σχολική εκδρομή έχοντας καταναλώσει αλκοόλ;
Πως θα πειστεί και θα αλλάξει νοοτροπία ο οδηγός που όταν οδηγεί το ποδήλατό του φορά κράνος ασφαλείας, ενώ όταν οδηγεί την δίκυκλη μοτοσυκλέτα του, με σαφώς μεγαλύτερες ταχύτητες, το αγνοεί επιδεικτικά;
Πως θα πειστεί και θα αλλάξει νοοτροπία ο πεζός που δεν χρησιμοποιεί τους σηματοδότες ή τις διαβάσεις πεζών για να διασχίσει το δρόμο;
Μήπως τελικά ήρθε η ώρα να κοιτάξουμε κατάματα το πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουμε; Μήπως πρέπει να διαθέσουμε λίγο από τον χρόνο μας στα social media για να διαβάσουμε πραγματικές ειδήσεις;
Να ενημερωθούμε ότι κάθε δεκαετία χάνεται από τον χάρτη της Ελλάδας μια μεγάλη κωμόπολη συνεπεία των τροχαίων συμβάντων.
Να ενημερωθούμε ότι ο αριθμός των ατόμων που τραυματίζονται σε τροχαία συμβάντα (σε βάθος δεκαετίας) αντιστοιχεί στον πληθυσμό του Νομού μας.
Να ενημερωθούμε ότι η 1η αιτία θανάτου (ηλικίες 15-25) σύμφωνα με στοιχεία από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, είναι τα τροχαία συμβάντα.
Να ενημερωθούμε ότι το κόστος των τροχαίων συμβάντων στην Χώρα μας (ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, αποζημιώσεις κ.λ.π.) τα τελευταία 15 έτη έχει ξεπεράσει τα 80 δις ευρώ, περισσότερα δηλαδή και από το 1ο Μνημόνιο.
Να ενημερωθούμε για την πραγματική αιτία των τροχαίων συμβάντων, τον ανθρώπινο παράγοντα, γιατί ο άνθρωπος αναπτύσσει ταχύτητα, γιατί ο άνθρωπος παραβιάζει τον σηματοδότη, γιατί ο άνθρωπος μιλά στο κινητό τηλέφωνο κατά την οδήγηση, γιατί ο άνθρωπος κάνει αντικανονική προσπέραση, γιατί ο άνθρωπος παραβιάζει την προτεραιότητα, γιατί ο άνθρωπος δεν ρυθμίζει την οδήγηση και την ταχύτητά του οχήματός του ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες ή τις συνθήκες κυκλοφορίας – οδοστρώματος.
Να ενημερωθούμε και να κάνουμε την αυτοκριτική μας, να προβληματιστούμε και επιτέλους να αποκτήσουμε μια διαφορετική κουλτούρα ως οδηγοί, ως συνεπιβάτες, ως πεζοί για να πάψουμε να θρηνούμε χαμένες ανθρώπινες ζωές στην άσφαλτο.
Πολλοί θα σπεύσουν άκριτα να εναντιωθούν στις παραπάνω απόψεις. Άλλοι πάλι θα σπεύσουν να σχολιάσουν αρνητικά χωρίς καν να μπουν στον κόπο να σκεφτούν.
Σίγουρα όμως θα υπάρξουν και άνθρωποι που ενστερνίζονται τις παραπάνω απόψεις, που θέλουν ένα καλύτερο μέλλον, που θέλουν να κυκλοφορούν με ασφάλεια στους δρόμους, που θέλουν υπευθυνότητα σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους, που έχουν αυτοσεβασμό, αυτοεκτίμηση και αυτογνωσία, που κάνουν καθημερινά την αυτοκριτική τους και διορθώνουν τα κακώς κείμενα του εαυτού τους, που προβληματίζονται για ότι συμβαίνει γύρω τους.
Αυτοί οι άνθρωποι ας αποτελέσουν τη μαγιά για το ζύμωμα - για τη διαμόρφωση μιας διαφορετικής οδικής νοοτροπίας στον τόπο μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου